Blogg

Chiang Mai-film

Nå er det gått hele to uker siden vi kom hjem fra en fantastisk tur til Chiang Mai. Vi hadde fire utrolig kjekke og spennende dager og barna koste seg masse. Vi syntes også det var veldig kjekt å få gjøre ekstra stas på de barna på barnehjemmet som ikke har noen å reise hjem til.

Etter en liten pause fra å lage filmer har vi nå fått gang i prosessen igjen, så her kan dere få se noen glimt fra turen vår:

Denne turen hadde ikke vært mulig uten støtten vi fikk fra dere hjemme, så vi vil si tusen takk til dere som var med på å gi. Takk for at dere gav oss muligheten til å ta med disse fantastiske barna på tur. Det var tydelig at barna satte pris på det!

Nå er vi kommet tilbake til Norge og bibelskolen og begynner sakte men sikkert å komme inn i både den norske tiden og kulturen igjen. Men en ting er sikkert: BaanChivitMai og alle de nydelige barna vi har fått bli kjent med der vil for alltid være en del av oss. Vi er veldig takknemlige for månedene våre i Thailand og har fått utallige opplevelser og minner som vi ikke ville vært foruten!

-Thailandteamet (Johanne)

Art in Paradise

I dag hadde vi en rolig start på dagen, så tiden mellom frokost og lunsj ble tilbrakt i bassenget på hotellet. Der ble det lekt tikken og drevet svømmeundervisning.

Det neste på programmet var lunsj, deretter “Art in Paradise”. Det er et kunstmuseum her i Chiang Mai med 3D-malerier som man kan ta bilder med. Vi fant raskt ut at dette passet thaiene våre perfekt, da de alle er veldig glad i å bli tatt bilder av og selv å ta bilder. De koste seg masse, og det ble mange kule bilder fra besøket.

IMG_7237IMG_7254IMG_7264IMG_7276IMG_7295IMG_7299IMG_7315IMG_7249IMG_7307IMG_7324IMG_7325IMG_7339IMG_7354IMG_7355IMG_7361IMG_7372Hele gjenge utenfor museet.

Når vi var ferdige her kjørte vi videre til Central Festival, et diger kjøpesenter. Der var vi på kino og så “Beauty and the Beast”, en film som både vi og barna syntes var veldig kjekk. Når vi kom ut fra kinoen havnet vi rett inni et arrangement for mat-smaking. Alt var gratis, noe som slo VELDIG godt an hos oss alle.

IMG_7374IMG_7376IMG_7385Mens vi sto her fremfor veggen kom det flere andre for å ta bilde av oss.

Dagen ble avslutta med spilling i spille-hallen på kjøpesenteret. Her fikk barna prøve blant annet bilspill, fisking og dansematte. IMG_7387

Toppen av Thailand

Dag to i Chiang Mai var det tid for å komme oss opp i høyden, så vi satte kursen mot Doi Inthanon nasjonalpark. Her hadde vi planlagt bestigelse av Thailands høyeste fjell, som er hele 2565 meter høyt. Vi så for oss at det ikke kom til å bli en veldig krevende tur, men var på ingen måte forberedt på hvor enkelt det var å komme seg opp. Bilveien gikk så godt som helt til toppen, og så gjensto en 5 minutters gåtur opp en trapp. Vi syntes det var litt for enkelt, så de fleste av oss løp hele veie til toppen.

Når vi kom opp hadde vi ingen utsikt i det hele tatt, det høyeste punktet var nemlig midt inne i en skog. Men vi fikk i alle fall sett skiltet som sa at vi var på på toppen av Thailand. Vi norske nøt uansett den deilige temperaturen på toppen, 14 grader og sol. Det var en deilig forandring fra 30 som vi er vandt til.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAEtter en liten lunsjpause var det tid for å sjekke ut et tempel som lå i nærheten av toppen. Vi var aldri inne i tempelet, men de hadde nydelige uteområder som vi fikk sett på.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERAOLYMPUS DIGITAL CAMERA

Etter dette var alle ganske trøtte, så da var det tid for å sette nesen hjemover mot hotellet og bassenget. Her var det tid til en del bading og lek i vannet før middag. Etter middag gikk de fleste tilbake til hotellet, men noen ble med på Sunday marked. Barna har nemlig fått utdelt litt lommepenger til turen, så da er det kjekt at de får muligheten til å bruke pengene.

Så var det tid for å ta kvelden, for alle var slitne etter en lang dag.

Ferietur til Chiang Mai

I dag pakket vi hele teamet og alle ungene som er igjen på barnehjemmet inn i en minibuss og satte kursen mot Chiang Mai. Vi har nemlig planlagt tur for dem, slik at de skulle få noe kjekt å gjøre i ferien. Vi skal sove 3 netter i Chiang Mai og dagene her blir nok ganske proppa med program.

IMG_7111Bilturen fra Chiang Rai til Chiang Rai gikk veldig fint, og vi kom oss vel frem til hotellet. Barna sov seg som vanlig gjennom det meste av turen. Etter et lite stopp på hotellet var det inn igjen i bussen som satte kursen mot Chiang Mai Zoo. Etter en lunsjpause var det så tid for å sjekke ut dyrehagen.

IMG_7120Vi tok buss rundt i dyrehagen som stoppet på forskjellige plasser vi kunne gå av.

Første stopp ble akvariumet. Det er nemlig ganske varmt her, så alle så frem til å komme seg vekk fra sola litt. Det virket også som at ungene syntes det var veldig spennende med akvarium, da ingen av dem hadde vært i det før.

IMG_7169Vi gikk gjennom en tunell med fisker over, noe barna syntes var veldig spennende.

IMG_7183I klassisk Thailand-stil tok både vi og ungene masse bilder på turen. Viktig å ta vare på minnene. Her uten peace-tegn for en gangs skyld.

Så var det tid for å utforske resten av parken. Vi fikk sett blant annet neshorn, krokodille, pingviner og flodhester og mange, mange apekatter.

Etter besøket i dyrehagen var vi ganske så varme, så da passet det godt å reise tilbake til hotellet for et avkjølende bad i bassenget. Der ble vi en god stund før vi var ute for å spiste middag. Nå er vi tilbake på hotellet og klare for en god natts søvn før vi skal ut på nye eventyr i morgen.

Siste dagene samlet

Nå har barna på barnehjemmet fått sommerferie fra skolen, og på tirsdag reiste nesten alle barna hjem til landsbyene de kommer fra. Der skal de være frem til ferien er ferdig om to måneder, noe som betyr at vi ikke treffer dem igjen før vi reiser tilbake til Norge. Vi hadde derfor lyst til å ha noen skikkelig kjekke dager med dem før de reiste, så på lørdag hadde vi aktivitetsdag for dem.Vi delte dem inn i lag og hadde ulike poster som de gjennomførte.

IMG_6170IMG_6163Spise mentos med spisepinnerIMG_6176IMG_6181IMG_6183Smaking på ulike matvarerIMG_6195Og føle seg frem til hva ting kan væreIMG_6205IMG_6216IMG_6221IMG_6247IMG_6282IMG_6330IMG_6341IMG_6358IMG_6360Demonstasjon av stafettøvelseIMG_6370IMG_6398IMG_6507IMG_6521

Dagen ble avslutta med vann, presenning og vannballonger for å kjøle oss nedIMG_6566

IMG_6586IMG_6611IMG_6626Søndag kveld hadde Karen og Johanne avslutting med de store talk teamene deres. Karen sitt team koste seg med baking av cupcakes mens Johanne tok med sine på restaurant i byen. Begge deler var veldig kjekt og det var koselig å få en kjekk avslutting på snart 5 måneder som engelsklærere.

Mandag var det tid for den siste hele dagen. Etter avslutning med de små talk teamene satte vi hele gjengen i gang med baking av muffins. De fikk utdelt ingredienser og så måtte de selv finne ut hvor mye de trengte for å få en bra røre. De var veldig flinke og alle fikk til bra muffins som de etterpå finn pynte med melis.

IMG_6744IMG_6747IMG_6752IMG_6779IMG_6785IMG_6829IMG_6931

Mandag kveld var det tid for en siste bonfire-night. Vi i teamet hadde planlagt en del leker og litt underholdning for barna som vi hadde i løpet av kvelden. Vi spiste også muffinsene som barna hadde laget og maiskolber grillet på bålet. Det ble en veldig koselig kveld for oss alle. På slutten av kvelden kom barna med en avskjedsgave til oss. De hadde kjøpt hvite t-skjorter som barna hadde skrevet hilsener til oss på. Først her tror jeg det gikk opp for oss, hvertfall meg, hvor kort tid vi hadde igjen sammen med alle de nydelige barna våre. Resten av kvelden ble tårevåt og med mange gode klemmer. Det var så vondt å tenke på at det blir lenge til vi ser barna igjen, men likevel er vi uendelig takknemlig for all den tiden vi har fått sammen med dem.

Tirsdag var det foreldremøte her på BCM, og de fleste barna hadde foreldre eller andre slektninger som kom. Det kom også en god gjeng med unger som søkte om å få komme hit neste år. De var her for å få informasjon om hva som er her og for å bli intervjuet. Det er dessverre ikke plass til alle her, så det er viktig at de som trenger det mest får plassene. Det var spesielt å se gruppen med nye søkere ved siden av gruppen med våre barn, de var så forskjellige.

IMG_7106Slik satt mange av barna våre for bare et år siden. Her er mange som håper på å få en plass på BCM.

Etter møtet var den enda en gang tid for triste avskjeder. En etter en satte barna seg inn i en bil eller bak på en moped og kjørte av gårde. Vi rakk heldigvis å gi alle en god klem og si at vi er glade i dem før de suste ut fra barnehjemmet.

Så til slutter det bare oss og 9 barn igjen. De har ingen familie eller slektninger som de kan reise til og må derfor være på barnehjemmet i feriene også. Det er nok litt spesielt for dem å bli her når alle de andre reiser, men jeg er sikker på at de får en veldig fin ferie her også.

Så nå er vi klare for to kjekke uker med de siste barna før vi setter kursen hjemover mot Norge.

Jentekveld

På lørdag hadde vi jentekveld med de store jentene på barnehjemmet. Det startet med baking av muffins, deretter film og ansiktsmasker til alle sammen. Her er noen glimt fra kvelden 🙂